piątek, 24 lipca 2015

Szwajcaria - ciekawostki i dziwactwa #7 - Szwajcarska muzyka

Z pewnością największą ciekawostką dotyczącą Szwajcarii jest sam język. Faktem dość znanym jest to, że w tym kraju mamy 4 języki urzędowe. Dla przypomnienia są to: język niemiecki, francuski, włoski i retoromański. Mnóstwo ludzi przyjeżdża jednak do Szwajcarii i przeżywa szok! Okazuje się bowiem, że język niemiecki to nie ten niemiecki, który dobrze znamy. Każdy region Szwajcarii posługuje się swoim szwajcarskim dialektem, a Schwiizerdütsch jest czymś, co spędza sen z powiek imigrantom.

W ramach wprowadzenia do tematu stworzyłam dla Was zestawienie kilku dość znanych piosenek, w których usłyszeć możecie właśnie język szwajcarski. Życzę miłego słuchania! 

- Adrian Stern - Nr. 1


- Bligg - Rosalie


- Dodo - Hippie-Bus


- FRAUI - Zäme um d'Wält


- Mash - Ewigi Liäbi


- Steff la Cheffe - Ha ke Ahnig


Na sam koniec przeglad szwajcarskich dialektow
- Bligg - Mundart


Co sądzicie o szwajcarskiej muzyce? Moglibyście słuchać jej na co dzień? Wiedzieliście, że szwajcarski język tak bardzo różni się od uczonego w szkołach niemieckiego? 

10 komentarzy:

  1. Zabawny język, jestem ciekawa jak żyje się w Szwajcarii! Pierwszy raz trafiłam na Twojego bloga :))
    pozdrawiam, mikrouszkodzenia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam zatem do zakladki Fakty i mity oraz Ciekawostki :)

      Usuń
  2. Nie wiedziałam, że w Szwajcarii jest tyle języków urzędowych! :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten post był bardzo ciekawym doznaniem :D Co prawda nic nie rozumiem z tych piosenek, ale pierwsza bardzo mi się podoba, chyba ze względu na głos wykonawcy. Ciekawa jest także FRAUI - Zäme um d'Wält. Czy mogłabym słuchać codziennie? Hmm... sama nie wiem. Pewnie gdybym rozumiała o czym śpiewają, to tak. Ale i tak pierwsza z nich została dodana do mojej playlisty, więc będę jej teraz słuchała :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Super temat na posta. Nigdy nie zastanawiałam się, jaka mają w Szwajcarii muzykę, nie wiem dlaczego. A brzmienie języka niemieckiego bardzo mi się podoba, nawet ze szwajcarskim dialektem :)
    A mam takie pytanie.. Planuję kilka dni spędzić w Szwajcarii. Czy jest sens zabierania większości jedzenia z Polski, czy na miejscu już będę mogła kupić jakieś produkty o niewygórowanych cenach? I ew. w jakich sklepach? :) Bo słyszałam, że jest tam drożej niż w Norwegii...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim przypadku, jesli posiadasz taka mozliwosc, lepiej byloby zabrac co nieco ze soba. Koszt obiadow na miescie (nawet w Burger Kingu) to koszt okolo 100 zl na dwie osoby. Jesli chodzi o produkty spozywcze, to supermarket Migros ma "normalne" ceny i dobra jakosc produktow. Nizsze ceny sa takze w discountach typu Aldi, Lidl, Denner, ale tam czesto jakosc pozostawia wiele do zyczenia. Mam nadzieje, ze pomoglam. Jesli mialabys jeszcze jakies pytania - moj mail jest w zakladce kontakt :)

      Usuń
  5. dla mnie szwajcarski jezyk jest tak kosmiczny, zawsze sie smiejemy jak slyszymy cos po szwajcarsku :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Hej, super pomysł na te dziwactwa szwajcarskie. Mam pomysł na post, nie wiem czy taki juz sie pojawił u ciebie, ale mogłabys napisac co warto kupić/przywieść ze Szwajcari co ejst warte uwagi, głownie chodzi o jedzenie, napoje, albo mogłabys np zrobic serie testów jedzenia szwajcarskiego, np jakies tanie typowe przysmaki, które sa wart. Zapraszam do mnie na www.lap-stajla.blogspot.com, u mnie post o idelanej sylwetce na lato.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że przyczyniasz się do istnienia tego bloga! ♥

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google i podobne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Komentując, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...